فهرست مطالب

ادبیات پارسی معاصر - سال چهارم شماره 4 (زمستان 1393)

مجله ادبیات پارسی معاصر
سال چهارم شماره 4 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • افسانه ادریسی، آرزو بلالی صفحات 25-49
    در این مطالعه، ادبیات داستانی منتشرشده در دوره تاریخی انقلاب سفید تا انقلاب اسلامی به شیوه تحلیل انتقادی گفتمان نقد می شود. هدف آن بود تا با اتخاذ رویکردی گفتمانی در نقد ادبی، متون منتشر شده از انقلاب سفید تا انقلاب اسلامی بررسی شود و مولفه های فرهنگ مقاومت در این متون در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، و سیاسی شناسایی و برجسته شود. داده های این مطالعه در قالب «متون»، یعنی شکل نوشتاری کاربرد زبان، تعین یافته اند و این متون به دو دسته کلی تقسیم می شوند: 1. متونی که شرایط اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی فرهنگی را توصیف و تحلیل می کنند؛ و 2. متونی که در حوزه ادبیات داستانی و در دوره زمانی بررسی شده تولید شده اند. از این داده ها، بر اساس اصل اشباع نظری نمونه گیری هدف مند صورت گرفت و به شیوه تحلیل متن کلاسیک و ژرفانگر تحلیل شدند. نقد ادبی این متون با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان نشان می دهد که در این دوره تاریخی چون گفتمان رسمی در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، و سیاسی متاثر از تغییراتی که حکومت در شرایط اجتماعی ایجاد کرد حول دال های مرکزی ای سامان یافته است، در این مطالعه از آن ها با عناوین 1. حمایت از الگوی اقتصادی سرمایه داری، 2. حمایت از الگوی اجتماعی فرهنگی مدرن، و 3. حمایت از الگوی سیاسی پادشاهی یاد می شود. متون ادبی تولید شده در این دوران نیز در نسبت با این گفتمان رسمی، حول دال های مرکزی 1. مخالفت با شیوه تولید سرمایه داری، 2. مخالفت با ترویج مظاهر فرهنگ غرب، و 3. مخالفت با الگوی سیاسی نظام پادشاهی و ظلم و ستم حاکم بر افراد شکل گرفته اند.
    کلیدواژگان: نقد ادبی، تحلیل انتقادی گفتمان، گفتمان رسمی، گفتمان مقاومت، ادبیات داستانی
  • زهرا پارساپور صفحات 51-69
    داستان گیله مرد از بزرگ علوی داستانی واقع گراست که البته ظرفیت های نمادپردازی نیز دارد. نقدهای موجود از این اثر از نوع نقد جامعه شناسانه است که با توجه به واقعیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر رضاخان، حوادث و شخصیت های داستان را بازخوانی می کند. هم زمانی آشوب و اضطراب شخصیت های داستان با انتروپی طبیعت، ما را به بررسی رابطه زمینه و حوادث داستان و نیز رابطه جامعه و طبیعت فرا می خواند. رابطه ای که در آن زمینه نقشی برجسته تر از ایجاد صحنه برای حوادث داستان یا بازگویی درون شخصیت ها بازی می کند. نقد بوم گرایانه گیله مرد خوانشی تازه از این اثر را ارائه می دهد که در آن، بیان همه واقعیت ها در ملاحظات طبقاتی و اجتماعی خلاصه نمی شود؛ بلکه فریاد و غرش جنگل و انتروپی طبیعت معنا و مفهومی زیست محیطی را با خود به همراه دارد.
    کلیدواژگان: نقد بوم گرا، گیله مرد، بزرگ علوی، انتروپی، موقعیت
  • محمد چهارمحالی صفحات 71-94
    ملکوت بهرام صادقی (1315-1363) تاکنون فقط یک داستان بلند در حوزه داستان های اسطوره ای و جریان سیال ذهن به شمار می رفت. این نظر در جای خود درست و تاییدشده است؛ اما از منظر «رئالیسم جادویی» هیچ گاه به طور جدی به این اثر پرداخته نشده است. حال آن که رگه های قوی این جریان چنان در آن بازتاب یافته است که می توان آن را سرآغاز و نقطه عطف رئالیسم جادویی در ایران دانست. این مقاله ویژگی های مهم سبک رئالیسم جادویی عناصر خیالی، رؤیایی، جادویی، اسطوره، دهشت و توجیه ناپذیری وقایع، روایت پیچیده، و توصیف های اکسپرسیونیستی و سوررئالیستی را در شخصیت ها، حوادث و اعمال شگفت انگیز، اشیا، و فضای ملکوت صادقی بررسی و آن را سرآغاز این سبک در ادبیات داستانی معاصر ایران معرفی می کند.
    کلیدواژگان: اسطوره، جن، دکتر حاتم، رئالیسم جادویی، م، ل، ملکوت
  • مرتضی حبیبی نسامی صفحات 95-115
    با وجود آن که طبیعت و محیط زیست همواره جزء لاینفک، اجتناب ناپذیر، و تاثیرگذار در زندگی بشر بوده است، گاه در مطالعات ادبی و تحلیل داستان ها فقط مکان رویداد حوادث داستان و یکی از عناصر فرعی و حاشیه ای قلمداد شده و به منزله یکی از عناصر اصلی داستان، کمتر بدان توجه شده است. این مقاله، با رویکرد نقد بوم گرا، به بررسی نقش طبیعت در داستان با شبیرو، اثر محمود دولت آبادی، و تاثیر رابطه شخصیت های داستان با طبیعت وحش می پردازد. دولت آبادی در با شبیرو، از محیط غیرمتعارف داستان هایش، یعنی بندر و به ویژه دریا، که در اصول نقد بوم گرا جزء طبیعت وحش است، بهره جسته و تا حدی از محیط تکراری زمینی (غیردریایی) روستایی و شهری محض فاصله گرفته است. به همین سبب، بعد تاریک و روشن طبیعت، که از منظر نقد بوم گرا در محیط زیست طبیعی نمایان تر است، به واسطه حضور قهر و لطافت طبیعت در این داستان، دست مایه اصلی برای تحلیل این اثر مهجورمانده دولت آبادی قرار می گیرد. از منظر ارتباط انسان با طبیعت، که محور اصلی رویکرد بوم گرایانه است، شخصیت های داستان با شبیرو در رابطه با دریا، به منزله طبیعت وحش، و همچنین جبر آب و هوایی، از یک سو، به جایگاه اصلی خود و حقارت انسان در مقابل قدرت طبیعت پی می برند و از سوی دیگر با بهره گیری از لطافت دریا، مظهر طبیعت مادر، به تسکین و تهذیب جسم و روح خود می پردازند.
    کلیدواژگان: طبیعت، محیط زیست، نقد بوم گرا، خودشناسی، دولت آبادی، با شبیرو
  • فضل الله خدادادی، حمید عبداللهیان، شیرین عاشورلو صفحات 117-142
    راوی (قصه گو) در ادبیات داستانی کسی است که داستان را نقل می کند و این بدان معناست که کلیه حوادثی که در داستان نقل می شود به نوعی به راوی مربوط است؛ به طوری که تمام اجزای تشکیل دهنده ساخت وساز یک داستان به طور غیرمستقیم تحت تاثیر راوی است. راوی در عناصری مثل زمان، توصیف، معرفی شخصیت ها، و پیش برد حوادث پیرنگ نقش مهمی ایفا می کند و به صراحت می توان ادعا کرد که بدون راوی هیچ روایتی وجود نخواهد داشت. راوی در ادبیات داستانی از لحاظ جایگاه در داستان و ویژگی های شخصیتی و خصوصیات فردی به انواع متفاوتی از قبیل «همه چیزدان»، «مداخله گر»، «اغفال گر»، «قابل اعتماد»، و «غیرقابل اعتماد» تقسیم می شود و هر یک از این انواع نشانه ها و ابعادی دارد که می توان از طریق این نشانه ها به شناخت راوی دست یافت. از نشانه های راوی «همه چیزدان» می توان به «توصیف مکان»، «شناسایی شخصیت ها»، «خلاصه های زمانی»، و «اظهارات شخصی» اشاره کرد. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتاب خانه ای به بررسی مولفه ها و ابعاد شناختی راوی «همه چیزدان» در ادبیات داستانی می پردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که هر راوی «همه چیزدان» یک راوی «مداخله گر» است، ولی هر راوی «مداخله گر» یک راوی «همه چیزدان» نیست. از طرف دیگر، نمی توان حکم کرد که راوی سوم شخص (دانای کل) همیشه یک راوی «همه چیزدان» است و گاه دیده می شود که راوی سوم شخص (دانای کل) «همه چیزدان» نیست.
    کلیدواژگان: راوی همه چیزدان، راوی مداخله گر، راوی دانای کل، ادبیات داستانی
  • مریم رامین نیا صفحات 143-164
    پس از ترجمه آثار باختین در ایران و استقبال روزافزون از نظریه منطق مکالمه و چندآوایی او، دیده می شود که متون ادبی کلاسیک و معاصر با رویکرد باختینی بررسی می شوند. در مواردی، کلی گویی و ساده انگاری این نظریه در تحلیل روایت، باعث شده است که زوایا و ژرفای نظریه باختین به درستی نمایانده نشود و تحلیل روایت در بیش تر موارد، به نقدی توصیفی یا برجسته کردن موارد صوری فروکاسته شود.
    در این نوشتار، نگارنده کوشیده است شیوه تحلیل و تطبیق مولفه های اساسی نظریه چندآوایی را در متن روایی بازنگری کند. به این منظور، داستان «بیدارکردن ابلیس معاویه را» از مثنوی معنوی و داستان روی ماه خداوند را ببوس از مصطفی مستور (نمونه هایی از دو متن روایی کلاسیک و معاصر) انتخاب شده اند و رمان برادران کارامازوف داستایفسکی به منزله متن مرجع در نظر گرفته شده است. پژوهش بر اساس شیوه یافتن تقابل های دوگانه، که از نقد ساختارگرایی وام گرفته شده است، و شیوه همزیستی آواهای متضاد در متن، که عنصر غالب در نظریه چندآوایی باختین است، انجام شده است. نتیجه اجمالی نشان می دهد که تحلیل روایت باید بر اساس اصل پذیرش و کنش دوسویه مفاهیم متقابل و همزیستی آن ها در متن باشد. بنابراین، همه تکنیک های روایت از حضور «غیر» گرفته تا کارناوالیزه کردن، طنز، تعدد راوی و زاویه دید و نقل قول مستقیم، باید پذیرش آوای غیر را به اجرا گذارند. بر اساس این، روی ماه خداوند را ببوس به علت یکپارچگی با آوای مخالف و نبود کنش دوسویه آواهای متقابل تک آوا و داستان بیدارکردن ابلیس معاویه را به علت نبود پاسخ قطعی به آوای مخالف و همزیستی نسبی آواها، دوصدایی است.
    کلیدواژگان: تحلیل روایت، منطق گفت وگویی، چندآوایی، بیدارکردن ابلیس معاویه را، روی ماه خداوند را ببوس، برادران کارامازوف
|
  • Pages 25-49
    In this study¡ literary fiction published between the White Revolution and Islamic Revolution will be criticized within the frame work of critical discourse analysis. Here we aim to identify different features of different components of the culture of resistance in these texts regarding economy¡ socio-cultural¡ and politics. The data in the form of «texts» ¡ the written form of language¡ have been determined. These texts should be divided into two groups: 1. Texts which describe the political¡ social and cultural conditions 2. Texts produced in the context of literary fiction in the above-mentioned period. On the basis of theoretical saturation principle¡ purposive data sampling took place and were analyzed using the classic deep text analysis methods. Criticism of these texts with the approach of critical discourse analysis shows that in this historic period since the official discourse in the three areas mentioned above were organized around central signifiers by the government. In this study we call them:1. supporting capitalistic model of economy¡ 2. Supporting modern socio-cultural model¡ 3. Supporting monarchism. The literature in this period in proportion to the official discourse are formed around 1. Opposition to the capitalist mode of production¡ 2. Opposition to promote the trappings of the West¡ 3. Opposition to the political model of the monarchy and the oppression of the people.
    Keywords: criticism, critical discourse analysis, official discourse, resistance discourse, fiction
  • Pages 51-69
    Gilehmard is a realistic short story by Bozorg Alavi, which is also of good capacity for symbolism as well. Critics of this story are sociological which due to the political, social and economic conditions of Reza Khan's era, revises the historic events and characters. Syndicate disturbance characters with entropy of nature, we have investigated the link between the field and the events of the story as well as the relationship between society and nature calls. Synchronicity of anxiety of characters with entropy of nature, calls us to investigate the link between the grounds and the events of the story as well as the relationship between society and nature. A relationship in which the grounds are of more importance to character's monologues and events of the story than creating scenes. A synecological critic of this story suggests a new reading in which stating all the facts is not limited to social-class considerations, but also includes roars of the jungle and the entropy of nature with associated environmental sense.
    Keywords: criticism, Gilehmard, Bozorg Alavi, entropy, condition
  • Pages 71-94
    Bahram Sadeghi's Firmament (1315-1363) up to now has just been considered a long story in the realm of mythic stories and stream of consciousness. It's somehow true though it has never been seriously discussed from the perspective of "magic realism" while there are strong elements of magic realism such that it can be regarded the turning point in Iran's history of story-writing. This article examines the most important elements of magical realism: fantasy, dream, magic, myth, horror and events lymph nodes, complex narratives and descriptions, expressionist and surrealist descriptions in characters, dramatic events, actions and objects. The author knows it as the beginning of the magic realism in Iran's literary fiction.
    Keywords: Myth, Jin, Doctor Haatam, magical realism, Firmament, Bahram Sadeghi
  • Pages 95-115
    Though nature and environment are inseparable and inevitable parts of human life, they have most usually been merely considered as marginal setting to story-writing and critic. This article explores the role and function of nature in Mahmoud Dowlat Abaadi's With Shobeyro in the framework of ecocriticism and the effect of the character's relationship with wild nature. In this short story, Dowlat Abaadi stays away from his typical rural setting; relying instead on more natural environments such as seaside and coastal area. Hence, the dark and bright sides of nature which are more palpable in natural environment becomes the focus of attention in analyzing this obscure short story. From ecocritical perspective, on the one hand, characters in "With shobeyro" come to self-realization as a result of their confrontation with wilderness and at the same time they purge both their body and mind through benevolence of the sea.
    Keywords: Nature, Environment, Ecocriticism, self, realization, Dowlat Abaadi, With Shobeyro
  • Pages 117-142
    The narrator in fiction is someone who tells the story. Everything in the story is related to him/her and all components are affected him/her. There is no narrative without a narrator. The narrator is someone who gives us the plot, makes characters and tells events ahead. There are different types of narrator: third-person narrator, intervening narrator, Omniscient narrator, contributing narrator, seducer narrator, reliable narrator and unreliable narrator every one of which has their own characteristics. The "omniscient narrator" can "describe the location," "identify the characters" and have "personal statement". This descriptive analytical research method uses library resources to examine the cognitive aspects of "omniscient narrator" in fiction. As it turns out an omniscient narrator can be a third-person narrator. However the relation­ship is not necessarily symmetrical. Likewise the omniscient narrator is always an intervening narrator but a third-person narrator is not necessarily omniscient.
    Keywords: intervening narrator, omniscient narrator, fiction, third, person narrator, contributing narrator, seducer narrator, un, reliable narrator
  • Pages 143-164
    After translating the works of Bakhtins, his theory of the logic of dialogue and polyphony is widely applied for classic and contemporary literary texts. In some cases generalizations and oversimplifications of his theory about narrative causes a sort of misunderstanding which leads to a descriptive analysis of the narrative and thus the depth and angles of his theory have been neglected. In this article, I tried to review the analysis and implementation of the fundamental components of the theory of polyphonic narrative text. To this end, the story of "the devil awakens Muawiyah," from Rumi's Mathnavi and "Kiss the Beautiful Face of God" by Mustafa Mastour were chosen (as examples of both classic and contemporary narrative texts) and the novel The Brothers Karamazov, Dostoevsky was selected as the reference text. Research is based on a dual approach which is borrowed from the structuralist criticism approach and mode of coexistence of conflicting voices in the text, which is the dominant element in Bakhtin's polyphonic theory. In brief the result shows that the narrative analysis should be based on the principle of mutual acceptance and co-existence and mutual interaction of the two concepts in the text. So, all the narrative techniques from the presence of the "other" to carnivalization, humor, frequency and point of view of the narrator and direct quotes have to accept other voices. Based on this, "Kiss the Beautiful Face of God" is monophonic for the lack of mutual actions and voices and "the devil awakens Muawiyah" is polyphonic for it doesnt give a definite answer to the opposing voices and sounds co-exist relatively.
    Keywords: Narrative analysis, the logic of dialogue, polyphonic, the Devil awakens Muawiyah, Kiss the Beautiful Face of God, The Brothers Karamazov